مقالات

چیدمان قفسه کتاب: +6 ایده چیدمان قفسه کتاب

یکی از بخش های دوست داشتنی هر خانه ای کتابخانه آن است. ممکن است این بخش از منزل در حد یک قفسه ی گوشه ی اتاق باشد و یا یک اتاق مطالعه که دور تا دور آن را قفسه های کتاب پوشانده اند. شما چقدر به چیدمان کتاب هایتان توجه می‌ کنید؟

تا به حال به چیدمان کتاب بدون کتابخانه فکر کرده اید؟ کتابخانه در دکوراسیون منزل شما چه نقشی دارد؟ شما می توانید با استفاده از ایده های مختلف چیدمان قفسه کتاب یک کتابخانه مرتب داشته باشید که شما را به مطالعه بیشتر کتاب تشویق کند. پس با این مطلب در مورد بهترین روش چیدمان کتاب همراه ما باشید.

دکوراسیون کتابخانه منازل، جای قفسه کتاب کجاست؟

پاسخ این سوال که جای قفسه کتاب کجاست؟ بستگی به نوع نگاه شما دارد. برخی از افراد کتابخانه را یک عنصر اصلی در دکوراسیون منزل می دانند و علاقه مندند قفسه کتاب در پذیرایی یا نشیمن خانه قرار بگیرد. ولی برخی هم ممکن است قفسه کتابها را در هر قسمت از خانه که فضای خالی وجود دارد قرار دهند و یا در یک اتاق مجزا که محلی برای مطالعه و کار است جایی برای قفسه کتاب ‌ها باشد.

ایده چیدمان قفسه کتاب در خانه

1. چیدمان کتابخانه در پذیرایی:

با توجه به اینکه اغلب افراد به طرز قرارگیری وسایل در دکوراسیون پذیرایی توجه زیادی دارند در نتیجه چیدمان کتابخانه در پذیرایی اهمیت پیدا می کند. شما می توانید با استفاده از قفسه هایی ساده و مدرن یک کتابخانه شیک و زیبا در پذیرایی یا نشیمن خانه داشته باشید. و یا اگر سبک دکوراسیون منزل شما کلاسیک است یک کتابخانه چوبی به جذابیت پذیرایی شما اضافه می کند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید کمد و دراور به ایران دکور مراجعه نمایید.

چیدن کتاب روی زمین

2. قفسه های کتاب در نشیمن:

فضای نشیمن خانه می تواند فضایی آرام برای مطالعه کتاب باشد در نتیجه در دسترس بودن کتاب ها کار شما را راحت می کند. شما می توانید چند کتابی که در حال مطالعه هستید را روی میز وسط مبل نشیمن قرار دهید. کتابخانه می تواند نقش جدا کننده فضاهای منزل را داشته باشد. مثلا برای مجزا کردن فضای نشیمن و پذیرایی یک کتابخانه می تواند نقش جدا کننده را داشته باشد.

3. کتابخانه در اتاق مطالعه:

ممکن است دوست داشته باشید یک فضای مجزا و جداگانه برای قرار دادن کتاب‌هایتان در نظر بگیرید. اگر اتاق اضافی در خانه دارید می توانید به شکل دلخواهی قفسه های کتاب را در آن بگذارید. حتما دیده‌ اید که چیدمان کتابخانه عمومی به خاطر اینکه یک فضای مجزا و مخصوص است، چقدر دقیق انجام می‌ شود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید کتابخانه دیواری به ایران دکور مراجعه نمایید.

چیدن کتاب بدون کتابخانه

4. چیدمان قفسه کتاب در فضای زیر راه پله:

در خانه هایی که فضای کمی دارد، می توان از فضاهای به ظاهر پرت و بلا مصرف، نهایت استفاده را کرد. فضای زیرپله جای خوبی برای قرارگرفتن قفسه کتاب هاست.

5. چیدمان کتاب در آشپزخانه:

با اینکه فضای آشپزخانه از نظر نگهداری مناسب کتاب ‌ها جای مناسبی نیست و با وجود آلودگی ها و چربی های حاصل از پخت غذا به کتاب هایتان آسیب می رساند. ولی شما می توانید چند کتاب آشپزی خود را در آشپزخانه نگهداری کنید تا دسترسی راحتی به آنها داشته باشید. فراموش نکنید که آنها را داخل یک کشو یا کابینتی که دورتر از اجاق گاز قرار دارد بچینید.

چیدمان کتابخانه عمومی

6. چیدمان کتاب در کمد:

ممکن است در فضای منزل خود جای کافی برای قرار دادن قفسه کتاب‌ هایتان نداشته باشید ولی در عوض بخشی از کمدتان خالی است. در این صورت می‌توانید از فضای داخل کمد بهره ببرید. از طرفی قرار گرفتن کتاب در کمد

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای نصب آینه سنگین بر روی دیوار را حتما مطالعه نمایید.

ایده چیدمان قفسه کتاب، چطور بچینیم؟

بعد از انتخاب جای مناسب برای قفسه های کتاب نوبت به چیدمان کتاب ها داخل قفسه می رسد. شما می توانید روش های مختلفی از اصول چیدمان کتاب را انتخاب کنید:

  • دسته بندی کتاب ها بر اساس موضوع:
    کتاب ها را بر اساس موضوع شان در کنار هم قرار دهید. به طور مثال کتاب های تاریخی، کتاب های شعر و ادبیات، کتاب های علمی و … هر گروه می توانند در یک طبقه یا قفسه از کتابخانه قرار بگیرند.
  • چیدمان کتاب ها به ترتیب قد و اندازه:
    از کتاب های بزرگ شروع کنید و همه کتاب ها را به ترتیب قد و اندازه در کنار هم قرار دهید. می توانید برای کتاب های قطور و نفیس یک قفسه جدا در نظر بگیرید.
  • چیدمان کتاب بر اساس رنگ جلد:
    در این نوع چیدمان قفسه کتاب ظاهر کتابخانه نظم و جذابیت بیشتری پیدا می کند و نقش پررنگ ‌تری در ترکیب رنگی دکوراسیون خواهند داشت. شاید فکر کنید که این مدل فقط برای چیدمان کتابخانه دخترانه مناسب است!
  • چیدمان افقی کتاب‌ ها:
    یکی از ایده های چیدمان افقی، چیدمان کتاب روی زمین است. گوشه ای از اتاق می تواند جایی برای قرار دادن کتاب ‌ها روی همدیگر باشد و در این حالت کتاب‌ها جای کمی می گیرند. ولی فراموش نکنید در این نوع چیدمان دسترسی به کتاب‌ هایی که در زیر بقیه قرار می گیرند سخت است و این شیوه برای افرادی که به کتاب ‌های خود احتیاج زیادی دارند و زیاد به آنها رجوع می کنند، توصیه نمی شود.

دکوراسیون کتابخانه منازل

ایده برای قفسه کتاب، تکراری نباشید!

شاید با شنیدن کلمه کتابخانه، یک قفسه کتاب چوبی یا فلزی مستطیل شکل به ذهنتان برسد ولی ایده های مختلفی برای نگهداری کتاب وجود دارد که شما می توانید برای خاص بودن دکوراسیون منزل از آنها استفاده کنید. با این چند ایده برای قفسه کتاب متفاوت باشید:

  • استفاده از فرم هایی به جز مستطیل و مربع: همیشه لازم نیست یک قفسه کتاب به فرم مستطیل یا مربعی باشد. ولی در عین حال مقدار فضایی که در خانه برای اجرای یک قفسه کتاب متفاوت دارید را در نظر بگیرید. یک قفسه کتاب دایره ای و یا دارای فرم منحنی شکل دکوراسیون منزل شما را خاص تر می کند.
  • ترکیب کتابخانه با میز مطالعه: وقتی می خواهید میز مطالعه تهیه کنید، فضایی را برای قرار دادن کتاب در کنار میز مطالعه و کار در نظر بگیرید. بخش بالایی میز مطالعه و یا قفسه های چسبیده به میز می تواند جای مناسبی برای در دسترس بودن کتاب های مورد نیازتان باشد.
  • نهایت استفاده از کنج اتاق: استفاده از قفسه کتاب در کنج دیوار اتاق فکر هوشمندانه ای برای پر کردن کنج دیوار و همچنین کاربردی کردن آن است.
  • قفسه کتاب در دل وسایل خانه: این ایده برای خانه هایی که کوچک هستند فکر خوبی است. مثلا میز تلویزیون، کنسول، فضای پشت مبلمان و… میتوانند جایی برای قرار دادن کتاب‌ها در خود داشته باشند. در نتیجه برای جا دادن کتاب‌هایتان می توانید به وسایل دیگر خانه فکر کنید.

(برای خرید میز تلویزیون مدرن می‌توانید از مدل‌های متنوع موجود در ایران دکور دیدن کنید)

چیدمان قفسه کتاب، جا برای وسایل دکوری هم هست؟

یکی از ایده های جذاب برای قفسه کتاب استفاده از وسایل دکوری و یا اشیا مورد نیازتان داخل کتابخانه است. اگر این ایده به نظرتان جالب می آید؛ خود را محدود نکنید و در صورتی که در قفسه های کتابخانه خود فضای خالی دارید می توانید علاوه بر کتاب از عناصر طبیعی، وسایل دکوری کوچک و یا اشیایی مانند یک جامدادی رومیزی پر از مداد رنگی و … استفاده کنید.

بهترین روش چیدمان کتاب

عناصر طبیعی مانند سنگ طبیعی کوچکی که یادگار یک دوست خوب است و یا یک گلدان کاکتوس و یا ساکولنت که در کنار کتاب های کتابخانه خودنمایی می کند می تواند جلوه ی خاصی به قفسه کتاب های شما بدهد. همچنین می توانید از آثار هنری برای تزیین کتابخانه بهره ببرید. مثلا یک قفسه خالی کتابخانه می تواند جای یک تابلوی نقاشی کوچک باشد.

حرف آخر:

ایده های مختلفی از چیدمان کتاب در کتابخانه و قرار دادن کتابخانه در فضاهای مختلف را مرور کردیم. برای انتخاب کتابخانه مناسب با دکوراسیون منزلتان، به عواملی مانند مساحت خانه، سبک دکوراسیون، میزان نیاز به کتابها و دسترسی به آنها، تعداد کتاب ‌هایی که دارید و… توجه کنید.

یک کتابخانه منظم و جذاب می تواند شما را به مطالعه بیشتر تشویق کند. چیدمان درست کتاب ‌ها باعث پیدا کردن کتاب مورد نظرتان در کمترین زمان خواهد شد. البته چیدن کتاب بدون کتابخانه در گوشه‌ ای از خانه هم گزینه آخر است.

سوالات متداول:

برای دکوراسیون کتابخانه منازل، جای قفسه کتاب کجاست؟

بستگی به نوع نگاه شما دارد. برخی از افراد کتابخانه را یک عنصر اصلی در دکوراسیون منزل می دانند و علاقه مندند قفسه کتاب در پذیرایی یا نشیمن خانه قرار بگیرد. ولی برخی هم ممکن است قفسه کتابها را در هر قسمت از خانه که فضای خالی وجود دارد قرار دهند و یا در یک اتاق مجزا که محلی برای مطالعه و کار است جایی برای قفسه کتاب ‌ها باشد.

چیدمان قفسه کتاب را بر چه اساسی باید انجام دهیم؟

دسته بندی کتاب ها بر اساس موضوع، چیدمان کتاب ها به ترتیب قد و اندازه، چیدمان کتاب بر اساس رنگ جلد، چیدمان افقی کتاب‌ ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا